組み立て式の社会〜パターンとコントラストの隙間
"Assemled Society(Gaps between Pattern and Contrat)"

素材 : アクリル塗料、プレート看板(アルミ複合板)
72.3x72.3cmが12枚
制作年:2019年
発表:2020年
VOCA展2020 現代美術の展望 - 新しい平面の作家たち
上野の森美術館/東京

material/ Acrylic on signbord(aluminium composite panel)
12panels(1 panel 72.3x72.3cm) 2019
at Exhibition "The Vision of Contemporary Art 2020"
The Ueno Royal Museum,2020


牧野裕二氏(高松市美術館 学芸員)の推薦文

高本はおびただしい数の洗濯バサミを用いたインスタレーションの作者として知られる。時に数万個に及ぶ洗濯バサミを連結させ、砂紋によって模様が描かれた石庭にバベルの塔が屹立するような風景を生み出してきた。一方で2016年から「組み立て式の社会」と題した平面作品も並行して制作しており、本作はこちらに該当する。
このシリーズでは、日常を捉えたスナップ写真の中の記号部分が、絵具で反復され描かれていく。例えば、警備員が交通整理をする写真では、警備員の着るベストのVの字のような反射盤が反復され、画面の大部分が埋められる、といった具合である。ベストの反射盤、横断歩道、煙突、カラーコーンなど、街にひそむこれらの記号はいずれも私たちの行動を規定する、と作者は言う。高本はおびただしい量のモノや情報が複雑に絡まり形成される現代社会、そしてその中で行動を巧みに操作されてしまう私たちの暮らしのあり様を、作品を通してあぶり出すのである。


-------


Recommendation for the exhibition

Takamoto is known for his installations employing a vast number of clothes pins.
By connecting sometimes tens of thousands of clothes pins, he has produced views in which the Tower of Babel rises out of a rock garden patterned with ripple marks.
Meanwhile, from 2016, he has also been producing two-dimensional works entitled Assembled Society, a series to which the present work belongs.
In this series, a sign in a snapshot of a daily scene is repeated in paint to create a painting.
For example, in the photograph of a security guard directing the traffic, the V-shaped reflective plate on the vest he is wearing is repeated and a considerable part of the picture is covered in that pattern.
According to Takamoto, signs lurking in town such as the reflective plate on a vest, a pedestrian crossing, chimneys, or color marker cones all prescribe our behavior.
Through these works, Takamoto brings the contemporary society formed by an intricate entanglement of a vast quantity of commodities and information and the situation in which, living in that society, our activities are cleverly managed to light.

A sign in a snapshot of a daily scene is repeated in paint to create a painting. According to Takamoto, signs lurking in town such as the reflective plate on a vest or a pedestrian crossing prescribe our behavior.
Through these works, Takamoto brings the contemporary society formed by an intricate entanglement of a vast quantity of commodities and information and the situation in which, living in that society, our activities are cleverly managed to light.

Makino Yuji
Curator, Takamatsu Art Museum

展覧会情報/Infomation of this exhibition

VOCA展2020 現代美術の展望 - 新しい平面の作家たち』
VOCA展2020のwebsite
Group Exhibition "The Vision of Contemporary Art 2020"
Webpage of the exhibition

上野の森美術館 (東京都)
Ueno Royal Museum, Tokyo

会期 2020年3月12日(木)~3月27日(金)
予定は31日までだったが、新型コロナウィルスのため28日〜31日は閉館
2020.3.12 (thu)- 3.27 (fri)

主催:「VOCA展」実行委員会、公益財団法人日本美術協会・上野の森美術館
特別協賛:第一生命保険株式会社
Organaized by
Commitee for VOCA Exhibition, The Ueno Royal Museum
With the support of
The Dai-ichi Life Insurance Company,Limited


展示写真:上野則宏 /

2021年3月19日 更新 / March 19, 2021 update
2005年12月25日 開設 / December 25, 2005 start
©2005-2020 TAKAMOTO, Atsuki

ページの先頭へ


details